דף הבית   >   קורס אימון אישי   >   הדרכת הורים - מסלול שנתי להכשרת מדריכי הורים בגישה האדפטיבית

הדרכת הורים - מסלול שנתי להכשרת מדריכי הורים בגישה האדפטיבית - סילבוס

הדרכת הורים - מסלול שנתי להכשרת מדריכי הורים בגישה האדפטיבית

קורס הדרכת הורים

ימים ושעות הקורס –  ימי ב' 16:30-20:30

לא יתקיימו מפגשים – 6.12.21, 18.4.22, 26.12.22

סילבוס – שנה א'

מס'

תאריך

פרק

נושא המפגש

תכנים

מנחה

1

11.10.21

היכרות

מפגש היכרות

·        היכרות עם עצמי

·        היכרות עם הקבוצה

·        היכרות עם הנושא

·        היכרות עם המודל

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

2

18.10.21

מבואות

תיאוריות בהתפתחות רגשית 

שלבי ההתפתחות  והצמיחה הנפשית בראי התיאוריה הפסיכודינמית על פי פרויד.

·        תיאוריות התפתחות רגשית בגיל הרך ופיתוח תהליכי  נפרדות ואינדיבידואציה לפי מרגרט מאהלר.

·        תיאורית ההתקשרות כבסיס להתפתחות לפי בולבי.

·        שימוש בסרטוני התפתחות בגיל הרך

טלי ארדמן – עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית ילדים ונוער ומטפלת משפחתית

3

25.10.21

תיאוריות בהתפתחות המערכת המשפחתית

 

·        התפתחות המשפחה כמערכת במעגל החיים

·        תיאוריית הדיפרנציאציה של העצמי לפי בוהן – פיתוח יכולת למובחנות עצמית ביחסים קרובים.

·        שימוש בקטעי עריכה מתוך סדרת הטלוויזיה שטיסל

טלי ארדמן – עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית ילדים ונוער ומטפלת משפחתית

4

1.11.21

התפתחות התקינה של הילד

·        היכרות עם שלבי ההתפתחות התקינים:

·        מוטורית

·        שפתית

·        קוגניטיבית

·        חברתית

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

5

8.11.21

בעיות התפתחות

·        קשיים מוטורים

·        קשיים שפתיים

·        קשיים בויסות החושי

·        הסיבות להתפתחותם - פגות, עיכוב התפתחותי,

(המפגש יכלול התנסויות תחושתיות)

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

6

15.11.21

קשיים רגשיים בגיל הרך ואופן ביטויים כסימפטומים גופניים והתנהגותיים

 

·        צירי הביטוי הגופני של קשיים רגשיים והתמודדות עם תחושת חוסר שליטה וחרדה בגיל הרך – הבנת ה"סמפטום"

·        התמודדות עם ביטויי חרדה

·        התמודדות עם התנהגות מתנגדת וקשיים בהכלת תסכול , קבלת גבולות ונטייה לACTING OUT

·        הפרעות בתקשורת – ASD

·        קשיים במיומנויות חברתיות, אילמות סלקטיבית וחרדה חברתית

טלי ארדמן – עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית ילדים ונוער ומטפלת משפחתית

7

22.11.21

ADHD

·        אבחון

·        טיפול תרופתי

·        תפקוד של ילדים עם ADHD

·        עם מה מתמודד ילד עם הפרעות קשב וריכוז?

·        עם מה מתמודדת המשפחה / ההורים?

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

8

29.11.21

מודל ההדרכה

היכרות + אינטק

·        היכרות עם הנוכחים בחדר

·        יצירת חוזה הדרכתי

·        מטרות ההדרכה של ההורים

·        הגדרת האינטק

·        חלקים עיקריים באינטק

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

9

13.12.21

אינטק – המשך

כלים אפקטיבים לביצוע האינטק

·        הקשבה

·        שאלת שאלות

·        איך מעוררים תקווה

·        טפסי אינטק

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

10

20.12.21

עיבוד החומר הגולמי + קביעת יעדים

·        איסוף החומר הגולמי

·        עיבוד בהתייחסות למודל הילד וסביבתו.

·        ריכוז שאלות נוספות.

·        דו"ח הסיכום

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

11

27.12.21

מפת דרך לתהליך ההדרכתי

·        מבנה פגישה על חלקיה השונים

·        הקשבה ושאלת שאלות כחלק מניהול המפגש ההדרכתי

·        דגש על התמודדויות הוריות

·        צעדים מעשיים ודיווח על קצב התקדמות

·        עבודה על שליטה עצמית של ההורה – מנטרות להורים

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

12

3.1.22

כלי עבודה עוקפי מודע

·        הצגת קלפים לעבודה עם הורים וליצירת שיח בין הורים לילדים

·        איך בונים קלפים/כלים עוקפי מודע כחלק מתהליך השינוי בבית?

דפנה נומה רוזנצויג, מאמנת משפחות ומלווה הורים בתהליכי שינוי

13

10.1.22

הקניית ידע רלוונטי להורים

·        שינוי התנהגויות הוריות ולא שינוי הילד

·        ההבדל שבין אמפטיה להזדהות בקשר ההורי.

·        מהי שייכות והבנת הצורך בה

·        האם גבולות הם הכרח?

·        שיתוף פעולה ויציאה ממאבקי כוח

·        שירותי יתר

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

14

17.1.22

מצבי קיצון

·        אופוריה,

·        משבר כתוצאה מהתהליך,

·        משברים הקשורים לסטינג הטיפולי – התנהגות אגרסיבית בתוך החדר, איחורים, ביטולים.

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

15

24.1.22

סיכום וסיום התהליך ושימור התקווה

·        סיכום על ידי ההורים וסיכום על ידי המדריך.

·        זרקור על ההישגים שהיו ועל הדרך לשמרם

·        איך משמרים תקווה?

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

16

31.1.22

תיאוריות להדרכת הורים

אדלר

·        מפגש הכרות עם התאוריה האדלריאנית

·        מודל האדם על פי אדלר

גלית נחום לאומי, פסיכותרפיסטית אדלריאנית, מטפלת באומנות – ביבליותרפיה, מדריכת הורים בכירה

17

7.2.22

אדלר

הגורמים המשפיעים על התפתחות האישיות של הילד:

·        אוירה משפחתית

·        מערך משפחתי

·        שיטות חינוך

גלית נחום לאומי, פסיכותרפיסטית אדלריאנית, מטפלת באומנות – ביבליותרפיה, מדריכת הורים בכירה

18

14.2.22

NLP

 

·        הנחות יסוד ופרדיגמות הקשורות לתקשורת בין אישית

·        תקשורת בין - אישית המבוססת על התחברות לתת - מודע באמצעות שפת גוף, טון ואינטונאציה, ושימוש מדויק במילים - פרדיקטים ליצירת ראפור

·        4 מפתחות למצויינות וכיצד ניתן להשתמש במפתחות אלו

·        מיקוד תוצאות רצויות וכיצד לדמיין ולהגדיר אותם

עופר ערד – פסיכולוג קוגניטיבי ו master trainer ב - NLP

19

21.2.22

NLP

 

·        עמדות תפיסה לפתרון קונפליקטים – מבוסס על גישה גשטאלטית והוליסטית

·        עוגנים וכפתורי הפעלה המסייעים להכניס משאב רצוי בכל זמן נתון להורים בהתמודדות עם ילדיהם

·        ניהול מצבים ריגשיים באמצעות ניהול הפיזיולוגיה, מיקוד התודעה, ושימוש בשפה, לרבות טכניקת השאלות המעצימות ושימוש בשפת "אני"

·        חידוד הבנת ההשפעה של ההורים על האמונות וההרגלים של ילדיהם

עופר ערד – פסיכולוג קוגניטיבי ו master trainer ב - NLP

20

28.2.22

CBT

·        אמונות היסוד של הילד והוריו וכיצד הן מכתיבות את התנהגותו

·        הגמשת תפיסות ומחשבות נוקשות

·        שיפור יכולת ההקשבה ההורית

·        איך מתמודדים עם חרדות באמצעות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי?

·        תמיכה בילד ללא רגשות אשם וצמצום ההמנעויות

·        יצירת חשיפה מבוקרת לחרדה

·        מה בין חרדה להומור וקלילות

ליזי ליאון – מטפלת קוגניטיבית התנהגותית (CBT) 

21

7.3.22

פסיכולוגיה חיובית

·        מבוא לפסיכולוגיה חיובית.

·        3 המעגלים ליצירת אושר:

-        חיי הנאה – יצירת כייף והנאה כחלק מהחוויה המשפחתית

-        איכות החיים – שייכות למשפחה

-        משמעות - תרומה ונתינה בתוך המשפחה

·        עוצמות וחוזקות – הורות מתוך התבוננות על היש.

·        פיתוח חוסן אישי בקרב הורים וילדים.

ענת מילנר, מאמנת ומרצה בתחום הפסיכולוגיה החיובית

22

14.3.22

פיזיקה משפחתית

·        עצמאות מחשבתית

·        קו של ילד

·        עולם המשחק

·        משולש משפחתי

·        מוביל- תומך ומטרת על

דפנה נומה רוזנצויג, מאמנת משפחות ומלווה הורים בתהליכי שינוי

23

21.3.22

גישת הסמכות החדשה

·        הצגת הגישה ועיקריה

·        העוגן ההורי

·        שליטה עצמית ומניעת הסלמה

·        נוכחות והשגחה

פרופ' חיים עומר, פסיכולוג קליני ומייסד גישת הסמכות החדשה

24

28.3.22

גישת הסמכות החדשה – המשך

·        תמיכה

·        הכנה וביצוע של הכרזה

·        גיוס תומכים

·        פעולות תיקון

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

25

4.4.22

הדרכת הורים על פי קבוצות גיל

ילדות מוקדמת

0-10

·        הגדרת המונח ילדות מוקדמת על פי קבוצות גיל -  0-3, 3-6, 6-10

·        תחילת החיים כילד וכמשפחה

·        הישגים ואתגרים עיקריים בכל שלב

·        ההתמודדות ההורית

·        הצבת גבולות בילדות המוקדמת

·        מעברים בשלב הילדות המוקדמת – לגן, לבית הספר

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

26

11.4.22

גיל ההתבגרות

·        מאפייני גיל ההתבגרות – תקופת שינוי

·        התמודדות יעילה עם מתבגרים

 

גלית נחום לאומי, פסיכותרפיסטית אדלריאנית, מטפלת באומנות – ביבליותרפיה, מדריכת הורים בכירה

27

25.4.22

גיל ההתבגרות

·        תקשורת עם מתבגרים

·        דאגות, גבולות, אחריות וקווים אדומיפ

·        עבודה עם הורי מתבגרים

גלית נחום לאומי, פסיכותרפיסטית אדלריאנית, מטפלת באומנות – ביבליותרפיה, מדריכת הורים בכירה

28

2.5.22

התמודדות עם בוגרים

·        עד מתי נמשך גיל ההתבגרות?

·        תופעת ההמנעות בקרב בוגרים צעירים

·        הפערים בין הדורות – הגורמים לכך ומה ניתן לעשות

גלית נחום לאומי -מדריכת הורים אדלרינית

29

9.5.22

 

סיכום וסיום

הצגת פרוייקט עצמי וסיכום השנה

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

 

הפרקטיקום יחל לאחר מפגש 25 והלאה

פרקטיקום

 

10 מפגשי פרקטיקום קבוצתיים (קבוצות קטנות של עד 7 משתתפים). מפגשים בני שעתיים אחת לשבועיים.

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

 

סילבוס – שנה ב' – התמחות באתגרי ההורות

 

1

24.10.22

מצבים פרטנים שונים

ילדים ומתבגרים מצטיינים

·        הבהרת ההבדלים בין מצוינות להצטיינות

·        תפקיד ההורים בפיתוח מצוינות בילדיהם

·        כלים יישומים לחיזוק תחושת מסוגלות עצמית כבסיס למצוינות.

 

ד"ר שרגא שדה, פסיכולוג חינוכי – מדריך /  פסיכולוג ספורט, חבר בסגל האקדמי בתכנית ללימודי הפסיכולוגיה של הספורט במכללה למינהל

2

31.10.22

ילדים עם בעיות התפתחות

·        העמקה בקשיים ההתפתחותים וביניהם – ADHD, עיכוב התפתחותי, קשים גרפומוטורים, הימנעות ממטלות ועוד

·        התארגנות במסגרת המשפחתית ובמסגרות החינוכיות

·        ניהול זמן

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

3

7.11.22

ילדים עם בעיות של ויסות תחושתי

·        העמקה בקשיים בויסות תחושתי והשפעתם על התיפקוד היום יומי של הילד והמשפחה

·        התלות ההורית בתגובת הילד

·        אקומודציה הורית

·        התמודדות עם טעויות במעלה הדרך

רנית ארצי, מרפאה בעיסוק התפתחותית בכירה ומנחת הורים

4

14.11.22

הפרעות אכילה בקרב ילדים

הקשר בין סמכות הורית תומכת ומותאמת ופיתוח דפוסי אכילה בריאים בקרב ילדים.

 

טלי ארדמן – עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית ילדים ונוער ומטפלת משפחתית

5

21.11.22

ההקשר החברתי - דור המסכים

חלוקת הדורות, הפער הבין דורי, התמודדות הורית עם ההתמכרות למסכים.

גלית נחום לאומי, פסיכותרפיסטית אדלריאנית, מטפלת באומנות – ביבליותרפיה, מדריכת הורים בכירה

6

28.11.22

ההקשר החברתי -מיניות

התמודדות הורית עם מיניות בקרב ילדים ומתבגרים

גלית נחום לאומי, פסיכותרפיסטית אדלריאנית, מטפלת באומנות – ביבליותרפיה, מדריכת הורים בכירה

7

5.12.22

להט"ב בקרב הורים ו/או ילדים

·        התמודדות עם יציאה מהארון של בן משפחה (ילד.ה/הורה)

·        סוגיות ייחודיות בהורות גאה: הורות חד מינית, הורות משותפת.

·        זהות מגדרית 

·        מפגש בין זהות דתית לזהות להט"בית

·        פרידות במשפחות להט"ביות

דפנה גרינר - עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית. מנהלת את הקליניקה לייעוץ ולטיפול במרכז הגאה בת"א ומרכזת הקורס "טרנסג'נדריות בחדר הטיפולים ומחוצה לו" במכון מפרשים.

8

12.12.22

משפחה במשבר

·        משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו

·        מודל החוסן הנפשי בקרב משפחות המתמודדות עם מצבי משבר ודחק

 

טלי ארדמן – עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית ילדים ונוער ומטפלת משפחתית

9

19.12.22

גירושין

·        השפעת הגירושים על ילדים ומתבגרים על פי גילאים וגורמי הסיכון המשפיעים עליהם

·        ההבדלים בין גברים ונשים בהסתגלות לגירושין

·        הכנת ההורים לקראת פרידה, תהליך ההסתגלות במעבר ל- 2 בתים

סיגל קפלן, מדריכת הורים מומחית לגירושין ופרק ב'

10

2.1.23

משפחות מורכבות

·        הבנת הדינמיקות והאתגרים הייחודיים למשפחות מורכבות

·        השפעות מעברים ושינויים על בנייתה של משפחה חדשה

·        שיפור התפקוד ההורי והקשר הזוגי במשפחות מורכבות

סיגל קפלן, מדריכת הורים מומחית לגירושין ופרק ב'

 

 

השאירו פרטים ונשוב אליכם