נושא המפגש
|
התכנים
|
1. פתיחה והיכרוות- ההבטחה שבגישור
|
· הכרות, רציונאל ההשתלמות ותיאום ציפיות.
· אתגרים במערכת החינוך: אקלים בית ספר, אלימות, שינוי במעמד המורה, תקשורת עם צוות בית הספר ועם ההורים.
|
מודלים לפתרון קונפליקטים בבית הספר. |
2. קונפליקטים בסביבת בית הספר חלק א' |
· יישומי הגישור האפשריים בבית הספר.
· הגדרת הגישור במרחב הבית ספרי.
· היכרות ומעבר ראשוני על סילבוס קורס "מנהיגות מגשרת".
|
סקירה של קונפליקטים מוכרים בבית הספר והכרות עם קונפליקטים "חדשים" (רשתות חברתיות) |
3. קונפליקטים בסביבת בתי הספר חלק ב' |
· אתגרים בניהול כיתה – התמודדות עם אי הקשבה, בעיות משמעת וכו'.
· התנהלות נכונה מול גורמים נוספים בבתי הספר.
|
סגנונות התנהגות בקונפליקט – מודל ללימוד ולזיהוי סגנונות תקשורת. |
4. דבר אלי בצרכים: הקשבה כבסיס לתהליך הגישור חלק א' |
· מעבר מעמדות לצרכים
· מודל אפר"ת.
· "מסרי אני". העברת מסרים מבוססת רגשות וצרכים.
|
סיפורי הקשבה – זכרונות של הקשבה בכיתה ובהפסקה |
5. הקשבה כבסיס לתהליך הגישור חלק ב' |
· הקשבה אפקטיבית בשלושה שלבים. הקשבה לא יעילה והקשבה יעילה.
· שימוש בהקשבה אפקטיבית בדיאלוג היומיומי ובדיונים בכיתה.
|
משחקי הקשבה |
6. מודל הגישור: שלב ההכנה |
· תפקיד המגשר בבית הספר.
· תרגיל גיוס וזימון תלמידים לגישור .
· מה גשיר בבית הספר? חיבור לתקנון בית הספר.
· הכנת החדר – חדר גישור בבית הספר, כללים.
|
סרט המחשה |
7. מודל הגישור: שלב הפתיחה |
· הצהרת פתיחה – ניסוח כללי זהב לחדר הגישור.
· העצמת תלמידי קורס גישור בבית הספר.
|
סימולציה במליאה |
8. מודל הגישור שלב ההקשבה |
· טבלת נושאים וצרכים.
· התמודדות עם מכשולים בזמן ההקשבה.
· עקרון הסודיות בגישור בין תלמידים, ומקום צוות בית הספר.
|
סימולציה בקבוצות. |
9. מודל הגישור: הפסקת מגשרים, הגדרה מחודשת ודיאלוג |
· בחירת נושאים לדיאלוג והגדרה מחודשת
· דיאלוג בין תלמידים מגושרים – התערבות נכונה של המגשרים
|
סימולציה בקבוצות |
10.מודל הגישור: בדרך להסכמות |
· בדרך לפתרון - סיעור מוחות ועבודה משותפת של המגשרים.
· עקרונות בניסוח הסכם.
· כתיבת חומרים לקלסר מגשרים : נקודות עיקריות להצהרת פתיחה, דף הזמנה לגישור, טבלת מגשרים ודף ההסכם.
|
תרגול סיעור מוחות – נושאים לסימולציות. |
11.יישום הגישור בבית הספר |
· בחירת תלמידים לקבוצה – גיוס בכיתות, מיון התלמידים.
· בחירת יו''ר ובעלי תפקידים נוספים בתוך קבוצת המגשרים.
· גיוס חדר המורים לתהליך הגישור.
· הצגת המגשרים בבית הספר – פעילות חשיפה ופרסים בכיתות.
· סיירת מגשרים – גישור מקוצר בהפסקות או בהסעות.
|
סימולציה מסכמת בקבוצות |
12.סיכום ופרידה |
· גישור בזמן השיעור – המדריך כמגשר.
· הצגת הפעילות להורים לאורך שנת הלימודים, שיתוף ההורים בתהליך.
· יצירת אירוע שיא בבית הספר.
· ליווי הקבוצה בעשייה הגישורית לאחר ההכשרה.
|
משוב וסיכום. |